מכמונת הדבורה
מכמונת הדבורה
במטרה ללכוד עברייני מהירות, הכניסה משטרת התנועה הארצית, לשירות מבצעי, מד מהירות "BEE 3 IL" המכונה "דבורה".
המכשיר מופעל בעיקר בדרום ובצפון הארץ. עקב תנאים הקיימים באזורים אלה, המאפשרים להפעילו עפ"י הנהלים שקבע היצרן.
ה"דבורה" משמשת מכשיר למדידת מהירות בתנועה באמצעות רדאר המשדר גלים אלקטרו-מגנטיים המודדים את המהירות על פי עקרון דופלר.
הטכנולוגיה הקיימת בו מאפשרת למכשיר למדוד מהירויות של מספר מטרות הנעות בכיוון אחד תוך התעלמות ממטרות הנעות בכיוון נגדי.
הטכנולוגיה המצויה במכשיר מונעת לחלוטין את חשיפתו על ידי גלאי רדאר.
המכשיר מאפשר מדידת מהירות כלי רכב, כאשר רכב השיטור נייח או בתנועה.
המכשיר מצויד בשתי אנטנות המותקנות על גג ניידת השיטור אשר שולחות קרני לייזר לפנים ולאחור אשר מזהות את מהירות כלי הרכב בסביבתם.
פאנל בקרה מותקן בתוך הניידת עליו מופיע איור של הניידת וסביבו חיצים המורים על כיוון ההפעלה של הדבורה, ומוצגת בו המהירות של הרכב הנמדד ומהירות הניידת.
השוואה בין מהירות הניידת בלוח המכוונים לבין המהירות המופיעה בפאנל מכשיר הדבורה, מאפשרת לשוטר לבדוק את תקינות מכשיר הדבורה.
הדבורה מודדת תוך כדי נסיעה את מהירות נסיעתם של כלי רכב מכל הצדדים וגם מאחור מבלי להבחין בה כלל. המכשירים עברו בדיקות תקינה ואושרו לשימוש מבצעי בישראל. טווח יעיל לפעולת הדבורה הינו עד 1 קילומטר.
המגבלה הבולטת ביותר של הדבורה היא הצורך שהרכב יהיה מבודד לחלוטין בנתיב כיוון הנסיעה. מצב בו שני רכבים שיהיו אחד אחרי השני וישמרו על מרחק חוקי יהיו "מוגנים" מהדבורה.
מגבלה שנייה בעיקר באכיפת מהירות כלי רכב בכיוון המנוגד, הצורך בפניית פרסה של הניידת על מנת להגיע לרכב הנמדד. בשלב זה בדרך כלל מאבד השוטר קשר עין רציף עם הרכב שנמדד לטענתו, בקטע שבו יש צומת או שיש איבוד קשר עין עם הרכב הנאכף ניתן בקלות לטעון ל"אי שמירה על קשר עין רציף" והתיק ייסגר מחמת הספק.
השוטר יכול לקלוט באמצעותה את מהירות הנסיעה של הנהג:
1.כאשר הניידת בעצירה.
2.כאשר הניידת בתנועה עם כיוון נסיעתו של הנהג.
3.כאשר הניידת בתנועה נגד כיוון נסיעתו של הנהג.
ניתן להפעיל את הדבורה בשלושה מצבים:
1. שידור קבוע- כאשר ייכנס לרדיוס הרדאר רכב ממהר הדבורה תמדוד את מהירותו.
2. שידור מתפרץ- מצב של standby לשידור מלא.
3. POP – זהו מצב המעריך באופן גס את המהירות של הרכב המגיע בכיוון הניידת – אינו קביל בבית משפט.
מגבלות השימוש במכשיר ה"דבורה":
1. הצורך שהרכב יהיה מבודד לחלוטין בנתיב כיוון הנסיעה. שני רכבים שיהיו אחד אחרי השני וישמרו על מרחק חוקי יהיו "מוגנים" מהדבורה.
2. אכיפת מהירות כלי רכב בכיוון המנוגד, היא הצורך שהניידת תבצע פניית פרסה, כך שיש איבוד קשר עין עם הרכב הנאכף.
3. טווח האכיפה של הדבורה הוא עד למרחק של 1,219 מטרים, תלוי בגודל הרכב, בתנאי השטח ובתנאי מזג האוויר- לדבורה אין יכולת מדידת מרחק כך שהיא לא מאפשרת לשוטר לדעת באיזה מרחק נמצא הרכב.
4. הדבורה תבחר מבין כל קריאות המהירות שלה את הרכב הכי מהיר, אולם השוטר לא יכול לברור בראייה את הרכב המהיר ביותר.
5. אם במקביל לנתיב בו נלכדתם קיים נתיב מקביל באותו כיוון, השוטר אינו יכול להגיד באיזה נתיב היה הרכב שנמדד לכאורה.
6. הדבורה לא תוכל למדוד את מהירות רכבכם אם תיסעו במהירות זהה לזו של הניידת- עד 5 קמ"ש הבדל, עם זאת כאשר הדבורה תתגנב מאחור, טווח הנעילה שלה יתקצר משמעותית.
7. בעיות חשמל בניידת כגון זליגות הצתה, הארקה לקויה וכו', יכולות לגרום לטעויות במדידה. על- פי הוראות היצרן יש להעביר כבל מסוכך ישירות ממצבר הניידת עד לכניסת ההזנה של הדבורה.
8. גשם ואבק יקטינו את טווח הנעילה של הרדאר.
9. שנאי חשמל, משדרי רדיו, שלטי ניאון או הפרעות מתח למיניהן, עלולים לשבש את פעולת רדאר ועל המפעיל להתחשב בנוכחותם.
10. על פי הוראת היצרן יש להתקין את אנטנת הרדאר במרחק של לפחות 40 ס"מ מאדם, אולם ניתן היתר להתקנת האנטנה מעל לראש השוטר במרחק קטן יותר.
במשפט תעבורה על דו"ח מהירות שניתן לכם יתבקש השוטר שנתן את הדו"ח להעיד על:
1. הזמן והמקום של הניידת ושל הרכב הנמדד.
2. הכשרתו / הסמכתו כמפעיל חייבת להיות בתוקף.
3. תקינות פעולת המכשיר.
4. ביצוע בדיקת תקינות לפני ואחרי המשמרת ע"י אמצעי כיול מתאימים ע"פ הוראות היצרן.
5. ביצוע זיהוי ודאי ומדויק של הרכב הנמדד.
6. התרשמותו והערכתו של השוטר שאכן הרכב נראה במהירות שאינה חוקית.
7. התאמה בין מדידת המכשיר לבין הערכת המהירות ע"י השוטר.
8. אם פעל רמקול הדופלר, האם וידא התאמה בין אות הדופלר בין המהירות הנמדדת ובין ההערכה האישית שלו.
9. אם האכיפה בוצעה בתנועה, האם וידא התאמה בין מהירות הניידת במד המהירות למהירות הניידת בצג המכשיר.
מה לבדוק אם נלכדתם באמצעות דבורה?
1. בדקו האם היה רכב נוסף בכיוון נסיעתכם בסמוך לרכב שלכם?
2. כמה שניות עברו מהרגע שהשוטר עצר אתכם ועד שהגיע למקום רכב נוסף?
3. האם היו באזור קווי מתח גבוה, שנאים או חפצים אחרים הפולטים קרינה אלקטרומגנטית?
4. האם השוטר ביצע פניית פרסה ואיבד קשר עין עם המכונית שלכם?
5. האם יש נתיבים או כבישים מקבילים לכביש בו נסעתם?
מאמרים נוספים
השאר תגובה
אתה חייב להיות מחובר להשארת תגובה.